BMW har slett ikke
alltid bygd store og påkostede biler. Da
Isetta kom på gata, var det ti år siden
andre verdenskrig – og det var ikke
akkurat velstand som preget den tyske
nasjonen. Tiden var moden for en
knøttliten firehjuling med to seter,
motorsykkelmotor på 12 hk i midten og
kun én dør – foran. Man åpnet rett og
slett hele fronten og steg inn til de to
sitteplassene. Rattet var festet i døra,
som også fungerte som støtfanger.
Isetta var på
mange måter det
tyske svaret på
de søreuropeiske
Fiatene. I
Tyskland
konkurrerte
Isetta med
Goggomobil,
Messeshmitt,
Heinkel og
Zundapp
Isetta ble den
mest populære.
Bare i 1957
solgte BMW
40.000 av den.
Innen Isetta
gikk inn i
historien i
1962, var det
bygd 161.728
eksemplarer av
den eggformede
bilen.
Dette
eksemplaret er
bygget opp av
deler og vrak i
1996 ,
og da etter å
ha samlet deler
i 10år før
dette.
Den har motatt
mange priser og
utmerkelser
gjennom årene,
vært med på
diverse videoer
og
reklamefilmer.
Det fine med et
slikt kjøretøy
er at du alltid
treffer
mennesker med et
smil !